December update & fler intressanta case

Transaktioner i november
Nya: Fenix Outdoor, Lifco
Ökat: Vestas, Nibe, Nilörngruppen, Hexagon, Bahnhof
Sålt: Loomis
Minskat: Autoliv

Intressanta case i december

  • Vestas Wind Systems är på fritt fall, anledningen är jag inte helt säker över men Trumps vinst i USA har definitvt påverkat. Motiverar detta ett fall på 25%? Vestas kommer fortsätta att växa och ett så pass fint företag bör värderas klart högre än P/E 13 och till skillnad från Novo Nordisk har Vestas mer utspridd marknad. Min tro är att det kommer det kommer tillbaka inom ett år och jag fortsätter att köpa mer. Nästa rapport är inte förrän i januari, tills dess kan det bli volatilt.
  • Bakkafrost har jag haft ett tag nu och det fortsätter att gå som tåget. Laxpriset är fallande men laxbolagen säljer större volymer då det blir allt mer populärt. Dessutom har Bakkafrost haft maxkapacitet men det byggs för fullt vilket borde få upp volymerna ännu mer de kommande åren. Värderingen är inte heller hög.
  • Intrum Justitia fortsätter att vara en blankningsfavorit. Varför förstår jag inte riktigt, men tydligen är det andra inkassobolag runtom världen som inte går riktigt lika bra. Har dock inte sett några tecken på att det ska gå dåligt. Intrum meddelade nyligen att en sammanslagning kan komma att ske med Lindorff vilket har fått mixade reaktioner. Sker denna sammanslagning ökar risken något men långsiktigt tror jag att Intrum fortsätter prestera.
  • Fenix Outdoor hade en förvånansvärt bra rapport, trots att andra klädbolag haft dålig försäljning. Efter en lång tid på hög värdering och sidledes kursmässigt är det dags att plocka in Fenix Outdoor igen. Skräms inte av kursen, vinstökningarna har hängt med och värderingen är faktiskt billigare än den var för ett år sedan. Fortsatt växande i nordamerika och asien med fina siffror och flertalet uppköp. Just nu äger jag hellre Fenix än H&M alla dagar i veckan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!

År 2017 krossades jämförelseindexet