2018 - Ett medelmåttigt år men vi tar nya tag!

Slår index med 11% - men missar årsmålet


Året började urstarkt med en uppgång på över 20% i hela portföljen. Under åren jag investerat hade jag aldrig sett kapitalet växa så snabbt och så mycket som det gjorde mellan april och maj. En ganska konstig känsla, man var glad över att det gått så bra men det fanns en känsla av att det hade gått lite för bra. Alla uppgångar tar slut förr eller senare och mot slutet av året kom rekylen vilket ledde till att portföljen landade på +6,63% för 2018. Inte helt åt skogen då jämförelseindexet slutade på -4,41%, men självklart en besvikelse då det är under målet på +15% årligen. Under året har jag dock sparat mycket mer än tidigare och detta har medfört att den första miljonen kryper sig allt närmre. Vore besviken om jag inte når det innan jag fyller 30!

Bästa och sämsta innehav under året

Kotipizza var den aktie som bidrog till uppgången allra mest på grund av köpbudet från Orkla. En avkastning på 40% på ett av mina absolut största innehav på ett par månader. Nice! Dock lite tråkigt eftersom att jag är helt säker på att Kotipizza kommer att vara värt betydligt mycket mer om några år. Ett mycket bra uppköp av Orkla. En vinst på kort sikt men en förlust på lång sikt och ännu ett bra bolag som försvinner från börsen. Uppköpet kom dock med bra timing och pengarna kunde sättas till nytta direkt genom att köpa aktierna som gått ner obefogat vid slutet av året.


Awardit var näst bäst och det innehav som bidrog till den stora uppgången april-maj då den kommit upp från låga värderingar. De har under året köpt upp konkurrenten Crossroads som också har verksamhet inom bonussystem och med förvärvet är Awardit så gott som det enda bolaget som erbjuder bonusprogram i Europa. Just nu tycker jag dock att det är fullvärderat sett till dagens verksamhet, men förutsättningarna är goda kommande åren då det enda som behövs är en marginalförbättring så har vi än en gång ett mycket bra köpcase. Medelviktad inför 2019 men viktar gärna upp beroende på hur nyckeltalen utvecklar sig. Gillar starkt verksamheten, Niklas som är VD, hans arbete och inställning till bolaget. År 2019 kan bli ett riktigt bra år för Awardit!


Som hos många andra finanstwittrare har LeoVegas, G5 och Nolato varit bland de största nitlotterna detta år. Än sitter jag på dessa, men har viktat ner betydligt då framtiden ser osäkrare ut än det gjorde tidigare men värderingen är fortfarande låg. Jag ser inte att dessa bolag skulle sluta tjäna pengar i framtiden och investmentbolaget Öresund verkar tänka likadant då de har tagit en betydlig position i LeoVegas. Nolato är lite svårare och har tappat nästan halva börsvärderingen, egentligen utan några större förändringar. E-cigaretter som vuxit enormt mycket kommer sälja mindre men det är bara en del av verksamheten och jag tycker att det är alldeles för lågt värderat nu. Ett par rapporter och kursen lär återhämta en stor del av fallet. Inte helt lätt att se vart dessa bolag är på väg, utan de kommande rapporterna får visa ifall det fortfarande är värt att behålla i portföljen.

Spådommar för år 2019?

Just nu är det en väldigt osäker marknad och volatiliteten är skyhög, alla index verkar stiga eller falla med 1-2% dagligen och ingen verkar veta om de ska vara investerade eller ej. Detta i samband med den stigande räntan, nerjusterade vinstestimat och handelskrig mellan USA och Kina bådar inte gott men jag vill vara positiv och tro att marknaden överreagerar så jag sätter ändå en gissning på runt 0:an även för 2019. Jag tror inte att man vågar höja räntan i den takt man planerar (som vanligt) då det kommer påverka inflationsmålen, men en höjning till under året är sannolikt vilket lär påverka börsen negativt.

Hur börsen går över ett år har dock ingen större betydelse och jag fortsätter som vanligt att månadsspara i de företag jag tror på. Favoriterna under året är bland annat IT-konsulter/mjukvaror som Enea, Knowit, Avensia och Admicom som jag tror täljer guld ett bra tag till. Andra riktigt bra case är Fenix Outdoor som ser attraktivt värderat ut samt Axkid med sina bilbarnstolar som förhoppningsvis kan visa fortsatt stark försäljningen oavsett konjunktur. Andra bra köp är investmentbolagen som har större substansrabatt än vad de brukar ha, bland annat Investor, Svolder och Traction. Mer info om investmentbolagen hittas på ibindex.

Alla innehav och grafer på hemsidan är nu också uppdaterade för 2019 så klicka gärna runt!

Blått nytt år och må avkastningsgudarna vara på din sida!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!

År 2017 krossades jämförelseindexet