Update inför Q3

Transaktioner sedan Maj
Nya: VBG Group, Indutrade, Inwido, Garo, Nolato, Etteplan
Ökat: LeoVegas, Dometic
Sålt: Autoliv, Nilörngruppen, Ahlsell
Minskat: Pandora, Catena Media, Bahnhof, Troax, Paradox, Volati, Vestas

Efter en hel del motgångar efter andra kvartalet är Stockholmsbörsen ännu en gång all time high inför Q3 och förväntningarna är högt ställda. Tyvärr har min portfölj träffat dåligt senaste 3 månaderna (sedan jag började med Shareville, såklart) men är fortfarande i linje med SIXPRX - vilket ändå är en besvikelse.
De bolag på börsen som faktiskt presterar har en stor premie vilket gör det allt mer riskfyllt att hitta bra investeringar på sikt, exempelvis Evolution Gaming och Troax. Även de stabila tillväxtbolagen som Nibe, Nolato och Indutrade har P/E tal runt 25 vilket måste anses historiskt högt. Jag tror därför att det kan vara bra att sitta på en del kassa för att kunna köpa på sig i dessa bolag vid en eventuell nergång.

4 bolag som jag tror på kortsiktigt och håller ögonen extra på under rapportperioden är LeoVegas, Dometic, Inwido och Garo som alla finns i portföljen. Presenteras en bra rapport lär det viktas upp en hel del då dagens värdering i min mening är på underkanten, men framförallt tror jag att alla dessa kommer att slå index på sikt sett till tillväxten.

Nilörngruppen kom in med en okej rapport men okej räcker tyvärr inte. VD nämner att Q3 kan bli bra och då kan det bli läge att gå in igen. Tills vidare håller jag mig borta trots den låga värderingen. Totalt sett avkastade Nilörngruppen ca 70% vilket är super. Stort tack till bloggaren Snåljåpen som tipsade om dem på Twitter för drygt ett år sedan. Följer ni inte redan honom så gör det!

Måste självklart nämna Pandora som jag varit positiv till men tyvärr har det blivit en riktig surdeg som dragit ner portföljen på grund av fallande marginaler. Än håller jag i mina Pandora aktier då värderingen fortfarande är orimligt låg och ger en utdelning nu på 6,1%, helt sjukt för ett bolag som tjänar så mycket pengar. Jag har dock valt att minska på innehavet så att det inte påverkar portföljen allt för mycket. Rapport den 7:e november och vi får helt enkelt se vad som händer. Tråkigt, men ibland prickar man fel och då gäller det att agera med sunt förnuft. Nya tåg går hela tiden!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!

År 2017 krossades jämförelseindexet