År 2017 krossades jämförelseindexet

Ett händelserikt år som slutar bra mycket bättre än väntat - 
hela 15% bättre än index! 
Vad är hemligheten? 

Förutom att följa mig på Shareville, så har det i år varit att undvika aktierna H&M och Fingerprint som båda dragit ner index. Inte helt lätt då jag själv hoppade på H&M vid 210 innan Q3 rapporten då alla trodde att vändningen skulle komma. Samma dag som den svaga rapporten kom sålde jag direkt då man kunde ana att aktien inte kommer slå index framöver, vilket i detta fall visade sig vara korrekt. Fingerprint kvalar inte in på någon punkt i portföljen och kommer aldrig heller göra det så inget att ta upp där.

De bäst presterande innehaven i år har varit LeoVegas, Troax, Paradox och Dometic. Alla förutom Paradox finns kvar i portföljen inför 2018 och det ser än mycket lovande ut för dessa! Paradox fick åka på grund av dess höga värdering trots att samarbetet med Tencent kan visa sig extremt lönsamt, men risken just nu är en aning för hög för min smak.

Självklart har man inte bara vinnare i portföljen. Nilörngruppen, Volati och Kopparberg har alla fallit hårt - men inte utan anledning. Svaga försäljningssiffror har dragit ner aktiekurserna och även lett till att jag sålt. Behåll vinnarna och sälj förlorarna! Alla 3 är dock bra bolag med relativt låg värdering nu och jag håller dessa på bevakning. En bra rapport kan ge ett stort lyft i aktiekursen och det kan just nu till och med vara ett bra ingångsläge, men jag gillar inte att chansa utan hoppar på när bolagen bevisar sig igen. Visst missar man en del av vinsten när det väl vänder men jag missar hellre en uppgång än riskerar att följa med en större nedgång.

Hur ser år 2018 ut då?

Jag tror inte alls vi kommer att ha ett lika starkt år 2018 med kommande val och räntehöjningar men förhoppningsvis slutar vi ändå på lite över 0. Tror absolut inte på något paniksälj utan sitt lång som vanligt men för min del kommer jag ha en del likvid för att hugga när det blir rea i ett kvalitetsbolag. Fungerat bra än så länge!

God fortsättning allesammans och all lycka inför 2018!

Kommentarer

  1. Väntar på nästa inlägg. Keep it up;)

    Hälsningar Tandläkaren

    SvaraRadera
  2. Väl navigerat i 2018 års aktievatten! Ser fram emot att läsa mer om vilka isblock du undviker samt golfströmmar du tar rygg på under 2019 :)

    SvaraRadera
  3. Tack för de fina kommentarerna!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

2020 - Fladdermusens år. 1 miljon innan 30? Check.

2019 - Index, vart är du? Ser dig inte från toppen!